Uppsala konstmuseum: opening Rummets rymder 1974 on September 29th
Welcome to the opening and release of the exhibition and book Rummets rymder 1974 – en inackorderingsplats för ihågkomna och glömda rum (Species of Spaces – An Accommodation for Remembered and Forgotten Rooms) at Uppsala konstmuseum Thursday 29 September 2016! Opening 16:00 – 20:00. Shuttle bus free of charge will depart from the Central Station in Stockholm near the Nordic Light Hotel at 17:00. Free of charge – please sign up: konstmuseum@uppsala.se The exhibition will go on until November 20th, with an associated programme. More info in Swedish below.
Rummets rymder 1974 – Grupputställning och essäsamling hyllar Georges Perecs författarskap på Uppsala konstmuseum
Projektet började som en läsecirkel där konstnärerna Kristina Bength och Cecilia Darle, bjöd in till ett närstudium av Georges Perecs författarskap och kultromanen Rummets rymder från 1974. Medverkar gör konstnärerna Mohamed Camara, Yorjander Capetillo Hernández, Kristina Jansson, Christina Langert, Joanna Lombard, Cecilia Nygren, Malin Pettersson Öberg, Kristina Bength och Cecilia Darle. Utställningen är uppbyggd kring rumsligheter med olika temperament, där självbiografiska och fiktiva element i måleri och videoinstallationer speglar vår samtid i 1970-talets. Under vernissagekvällen 29 september har essäsamlingen Rummets rymder 1974 – en inackorderingsplats för ihågkomna och glömda rum release, utgiven på Arvinius + Orfeus förlag. Utställningen pågår till den 20 november 2016.
Vernissage torsdag 29 september 16.00-20.00.
18.00 Invigning och bokrelease med medverkande konstnärer. Vernissagebuss avgår från Centralen i Stockholm vid Nordic Light Hotell 17:00.Kostnadsfritt. Föranmälan till bussen:konstmuseum@uppsala.se
Pressvisning
Datum onsdag 28 september
Tid efter överenskommelse
Plats Uppsala konstmuseum, Uppsala slott, ingång E
I förordet till skriften Rummets rymder från år 1974 skriver författaren Georges Perec att ”det vi kallar vardagen är ingen självklarhet, utan ett dunkel: en form av blindhet, ett slags förlamning.” Konstnärerna i utställningen Rummets Rymder 1974 delar Perecs strävan att skingra dunklet, och bryta ”förlamningen” av vanetänkande och seende, mot en förhöjd perception och sensibilitet kring vardagens detaljer och de rum som inramar oss. Filtrerade genom minnets associativa tankebanor beskriver de platser som både är fiktiva, mytiska och högst reella, där dåtid speglar sig i vår nutid och vice versa.
Utställningen består av både nyproducerade verk och samtida svenska klassiker som Joanna Lombards videoverk Orbital Re-Enactments från 2010-11. Malin Pettersson Öberg har i omfattande research skapat videomontaget Precarious Spaces, Radiant Days med utgångspunkt i kärnkraftshaveriet kring Fukushima Daiichi i Japan. I konstverken Fastnar, faller bort. möter vi ett vardagligt 70-tal av furumöbler och nikotinlukt, där Cecilia Darle genom modeller och ett utvidgat måleri gestaltar minnets undflyende funktion med utgångspunkt i ett tonårsrum i Mölndal 1974.
Konstnärerna har inspirerats av hur Georges Perec lät begränsningar och regler blir en arbetsmetod och en självbiografisk latens samtidigt låter sig anas. Perec levde 1936-1982 och hans tidiga liv präglades av nazisternas invasion av Paris och förlusten av sina judiska föräldrar. Tvånget att under krigsåren dölja sin bakgrund och sitt minne omvandlades till behovet att som vuxen minnas och registrera allt, vilket avspeglade sig i skrivandet. Essäsamlingen bjuder på en liknande översättning där konstnärerna gett sig i kast med ett litterärt skrivande för att ge perspektiv på sin egen konstnärliga praktik och i essäform verka i Perecs anda. Redaktörer för publikation är Cecilia Darle och Kristina Bength. Grafisk form Jacob Gronbech Jensen samt förord Rebecka Wigh Abrahamsson, intendent Uppsala konstmuseum.
Projektet har genomförts med stöd från Konstnärsnämnden och Stiftelsen Längmanska kulturfonden.
Program under utställningen:
Måndag 3/10 12.00
Invigning: Cecilia Nygren, My dreams are still about flying som även visas i utställningen
Video, 32 minuter, 2012
Plats: Uppsala Konsert & Kongress entréplan
Visas: 3–23/10, 5/11–13/11
I samarbete med Uppsala Konsert & Kongress.
Torsdag 13/10 18.00–19.30
Tema: Rummets rymder 1974. Författaren Georges Perecs intresse för vardaglighet, gestaltning av rum och minnets vindlande gångar inbjuder till gestaltningar och konstnärliga översättningar. Om utställningen: Kristina Bength och Cecilia Darle, konstnärer och initiativtagare till projektet. Föredrag: Konsten att hålla samman världen, Magnus Florin, författare och chefsdramaturg på Dramaten. Georges Perec och 1960-talets estetiska idéer – Konsten som ett återställande av verkligheten. Claes Entzenberg, lektor i estetik Uppsala universitet. Konstnären Malin Pettersson Öberg berättar om sina efterforskningar i arkivet på Association Georges Perec i Paris.
Plats: Vasasalen.
1-4/11 Kulturlov 13.00–15.30
Huset – ett skuggspel. Se separat program
Torsdag 10/11 19.00
Konsert: Duon Bridget Marsden & Leif Ottosson
Egna kompositioner och traditionellt material som rör sig mellan atmosfärisk improvisation och drivet musicerande. Bridget Marsden, fiol, och Leif Ottosson, accordeon, är två stjärnskott på den svenska folkmusikscenen. 2015 släppte duon sitt debutalbum Mountain Meeting fyllt med innovativa tolkningar av den nordiska folkmusiken och avskalad, experimentell instrumentalmusik.
I samarbete med Uppsala Konsert & Kongress
Plats: Vasasalen, Fri entré.
Lördag 19/11 14.00
Finissage: Rummets rymder 1974
Tema Ljudrymd med musik av The Remin’ Ensemble
Theremin är ett sovjetiskt instrument från 1919 och är det enda instrument som aldrig vidrörs av kroppen. The Remin’ Ensemble är en nybildad theremin trio med Ylva Q Arkvik, Girilal Baars och Lars Bröndum. De framför musik för thereminer av Percy Grainger, Karl-Heinz Stockhausen, samt nyskrivet av Arkvik, Baars och Bröndum. Mattias Lundberg, professor vid Institutionen för musikvetenskap Uppsala universitet, presenterar 1600-talets teorier om ljudets egenskaper, något som också reflekteras i hur en theremin fungerar. Staffan Rodhe, universitetslektor vid Matematiska institutionen ger historiska perspektiv på musik, matematik och akustik. I samarbete med Kulturföreningen NEO, Institutionen för musikvetenskap Uppsala universitet.
Plats: Vasasalen. Fri entré.
För mer information
Cecilia Darle, curator, medverkande konstnär darlececilia@gmail.com, +46707754243
Kristina Bength, curator, medverkande konstnär kristinabength84@hotmail.com, 00 0703068085
Rebecka Wigh Abrahamsson, intendent, Uppsala konstmuseum, 018 727 24 84,
rebecka.wigh-abrahamsson@uppsala.se
Eva Björkman, pressansvarig, Uppsala konstmuseum, 018 727 24 80,eva.bjorkman@uppsala.se
Hemsida: http://uppsalakonstmuseum.se